Bodega ”Povernei-Tismana” de pe colțul străzii Clopotarii Vechi cu Povernei, București

0
64
Vechiul București nu înseamnă doar locuri ci și oameni care au trecut pe acolo. Un asemenea loc este și fosta bodegă ”Povernei-Tismana” de pe colțul străzii Clopotarii Vechi cu Povernei, demolată pentru a face loc unui hotel.
Iar omul a fost, pictorul Constantin Piliuță (1929 – 2003).
 
Cărciuma, cunoscută printre obișnuiții care-i treceau des pragul era știută ca ”La Jerca”, după numele mandatarului care o avea în gestiune și era, dincolo de funcțiunea care rezulta din denumirea de pe firma de la intrare, ceea cea astăzi s-ar numi: un ”HUB cultural”.
”Bodega era celebră la vremea ei datorită şefului Jerca, un cârciumar vizionar, un mandatar care a ştiut să facă avere la timpul său, profitând de prezenţa artiştilor permanenţi. Un fel de Capşa a scriitorilor, Şarpele Roşu al actorilor sau restaurantul din sediul Uniunii Scriitorilor, unde Nichita Stănescu, Marin Preda, Fănuş Neagu ş.a. dezbăteau marile teme şi evoluţii ale literaturii, la un pahar de votcă sau de vin, seară de seară. Acum cred că o parte din averea lui Jerca se datorează şi lucrărilor lăsate drept plată de clienţii lui pictori. Desigur, unul dintre ei era generosul maestru Piliuţă, căruia îi plăcea să fie în preajma confraţilor pictori, scriitori, actori sau a lăutarilor care-i cântau de dor şi inimă albastră.
Când artiştii rămâneau cu buzunarele goale, îi plăteau cu desenele lor lui Jerca, iar cele mai multe lucrări lăsate gaj erau ale lui Piliuţă şi Apostu. Acum, acest Jerca sau moştenitorii lui poate că aprind lumânări din când în când pentru cei doi mari artişti români care i-au făcut cârciuma celebră. Odată, după primirea unui prestigios premiu naţional, bonomul pictor a celebrat cu prietenii până la ziuă, până nu i-a mai rămas niciun sfanţ din premiu, continuând să deseneze pe şerveţele pentru a-i putea achita lui Jerca nota de plată şi a opri clipa şi timpul din goana lor furibundă”.
Iar pentru că gestionarul știa ce clientelă îi trece pragul, pereții stabilimentului erau pavoazați cu lucrările celor care plătiseră ”în natură”, drept pentru care cârciuma mai era cunoscută și ca ”La tablouri”.
(Sursa text: Lumea boemă a lui Constantin Piliuţă – agentiadecarte.ro, foto: Cristian Malide, 1976)

Lasă un răspuns